كلمات اغنية "يا طير يا متغرب" عمرو دياب

البوم خالصين‏1987

كلمات اغنية يا طير يا متغرب مكتوبه
يا طير يا متغرب بيتك الاخضر قرب
بعد ما طال مشوارك طلعت شمس نهارك
ارجع عمر دارك وابدا تاني وجرب

اوعى يغرك طيشك ولا تغير ريشك
وعلشان لقمة عيشك تمشي ورا التيار
خوفي عنه بنيته في الغربة وعليته
الاقيك يوم هديته والاحلام تنهار

حاسب امسك تبت في الزرع اللي منبت
علشان بلدك حبت فيك عزم واصرار
صدق المثل القايل ان العود المايل
عمره في يوم ماهو شايل على اغصانه ثمار